Doplňující informace o úloze (specifikace)

Doplňující informace o úloze (popis zatížení, okrajové podmínky, materiálové charakteristiky, atd.) se obvykle zadávají v odděleném souboru, tzv. control file. Může se jednat o obecná data pro celou úlohu (komentář, typ analýzy), nebo o data, která se vztahují k nějaké entitě. Tyto data jsou označena identifikačními čísly (ID), pomocí kterých je třeba je k dané entitě přiřadit. Viz Control file.

Pokud to daný souborový formát podporuje (např. VTK), tak je možné specifikace umístit do souboru s vlastní geomerií.

LCS - lokální souřadný systém pro pruty

Na prutovém prvku je předpokládán lokální souřadný systém, kde osa x vede ve směru osy prutu. Směr zbývajících os y a z se automaticky zvolí náhodně - to je vhodné pro pruty typu tah/tlak (truss) nebo pro ohýbané pruty (beam) s kruhovým průřezem.

Pokud máme beam prvek s nekruhovým průřezem, odezva konstrukce závisí na natočení půřezu, který je definován v lokální rovině prutu - rovině yz. Stačí tedy zadat směr/natočení jedné z os y nebo z potažmo jedné z rovin xy nebo xz pomocí:
existujícího uzlu - rovina/osa je jednoznačně definovaná lokální osou x a souřadnicemi uzlu; jedná se o existující uzel v konstrukci, identifikujeme ho podle jeho ID čísla nebo podle vlastnosit/property;
virtuálního bod - rovina/osa je jednoznačně definovaná lokální osou x a souřadnicemi uzlu; jedná se o v konstrukci neexistující bod, je zadán souřadnicemi;
vektoru - rovina/osa je jednoznačně definovaná lokální osou x a vektorem; vektor je zadáván přímo svými složkami.

 LCS xy nodeID 32                 # směr roviny xy (osy y) je určen existujícím uzlem s identifikačním číslem 32   
 LCS xz nodeProp 777              # směr roviny xz (osy z) je určen existujícím uzlem s property 777               
 LCS xy nodeCoords 3 1.2 0.3 2.0  # směr roviny xy (osy y) je určen virtuálním uzlem se souřadnicemi (1.2;0.3;2.0) 
 LCS xz vector 3 3.1 1.3 5.0      # směr roviny xz (osy z) je určen vektorem o složkách (3.1;1.3;5.0)              

Určení lokálního souřadného systému pomocí tohoto zápisu lze provést v několika úrovních, podrobněji zde. Tyto zadání LCS lze kombinovat a mají následnou prioritu od nejvyšší po nejnižší:
1. přímé přiřazení ve VTK souboru
2. zadáno pomocí bloku LIST_ELEMENT_ATTRIBUTES
3. zadáno v bloku LIST_CROSS-SECTIONS
4. globální zadání pomocí vstupních argumentů -IN_globLCS...